برنامهنویسی کامپیوتر - دانشکده علوم مهندسی esc
درس برنامهنویسی کامپیوتر
1- شناسنامه درس:
1-1- مدرس:
دکتر علی کمندی
2-1- مقطع درس:
کارشناسی
1-1- رایانامه مدرس:
2- مشخصات درس:
1-2- تعداد واحد:
3 واحد
2-2- پیشنیاز:
ندارد
3-2- اهداف آموزشی درس:
هدف از این درس آشنایی دانشجویان با روش های حل مساله و نحوه طراحی الگوریتم های کامپیوتری و نیز نحوه برنامه نویسی با زبان C++ است.
4-2- مراجع درس:
برنامه نویسی به زبان C++، تالیف دکتر علی کمندی و دکتر علی معینی، 1399. نسخه آنلاین این کتاب را می توانید از این آدرس مشاهده نمایید.
5-2- سایر مراجع:
Paul Deitel and Harvey Deitel, C++ How to Program, 10th ed., Pearson, 2017
3- نمرهبندی درس:
عنوان بخش | درصد نمره |
---|---|
تکالیف | 50% |
امتحانکها | 50% |
امتحان میانترم | 0% (به دلیل شرایط کرونایی) |
امتحان میانترم | 0% (به دلیل شرایط کرونایی) |
پروژه | 0% (به دلیل شرایط کرونایی) |
4- محتوای درس:
سرفصل | محتوا | مرجع | پیوندها | |
---|---|---|---|---|
1 | حل مسئله و برنامه نویسی | آشنایی با روشهای حل مسئله، آَشنایی با کلیات زبان C++، آشنایی با فرایند کامپایل برنامه، آشنایی با انواع خطا | فصل 1 کتاب | - |
2 | دستورات پایه و شرطی | آشنایی با متغیرها، عبارات ریاضی و مقایسه ای، دستور جایگزینی و دستور شرطی if | فصل 2 کتاب | - |
3 | حلقه های تکرار | آشنایی با حلقه تکرار while، آشنایی با ترکیب حلقه ها و دستورات شرطی، حلقه های تودرتو، حلقه for | فصل 3 کتاب | - |
4 | تابع | آشنایی با طراحی بالا به پایین و مفهوم تابع، تمایز بین پارامترهای مقداری و عطفی، استفاده مجدد از تابع، متغیرهای محلی | فصل 4 کتاب | - |
5 | آرایه های یک بعدی | نحوه تعریف و دریافت عناصر یک آرایه، نحوه دسترسی به یک عنصر، توانایی ارسال آرایه به عنوان پارامتر تابع | فصل 5 کتاب | - |
6 | توابع بازگشتی (خودفراخوان) | آشنایی با شیوه حل مسئله به کمک رابطه بازگشتی، آشنایی با توابع خودفراخوان، شناخت حالت پایه و بازگشتی | فصل 6 کتاب | - |
7 | مباحث تکمیلی | دامنه متغیرها، محدوده مجاز اعداد، عملگرهای تکمیلی C++، نوع داده شمارشی، رکورد، دستور switch، حلقه do-while و دستورات break و continue | فصل 7 کتاب | - |
8 | آرایه دوبعدی | تعریف آرایه دو بعدی، دسترسی به عناصر آرایه دو بعدی، مقداردهی اولیه به عناصر، پردازش سطری و ستونی عناصر آرایه دو بعدی، ارسال آرایه دو بعدی به توابع | فصل 8 کتاب | - |
9 | فایل ها | آشنایی با فایل های متنی، نحوه نوشتن اطلاعات در فایل متنی، خواندن اطلاعات از فایل متنی | فصل 9 کتاب | - |
10 | کلاس و شئ گرایی | آشنایی با مفهوم مدلسازی، آَشنایی با مدلسازی شئ گرا، آشنایی با نحوه تعریف کلاس در ++C، آشنایی با تعریف مشخصه ها و توابع عضو کلاس، سازمان دهی کد یک کلاس در دو فایل توصیف و پیاده سازی | فصل 10 کتاب | - |
11 | اشاره گرها | تعریف متغیر از نوع اشاره گر، دسترسی به متغیرها از طریق اشارهگر، ایجاد داده های پویا و دسترسی به آن ها، حذف داده پویا | فصل 11 کتاب | - |
5- تقویم درس:
هفته | شنبه | یکشنبه | دوشنبه | سهشنبه | چهارشنبه |
---|---|---|---|---|---|
1 | - | - | درس 1 | - | |
2 | - | جشن ورودیهای جدید | - | درس 2 | - |
3 | تحویل تکلیف سری 1 | درس 2 | - | درس 3 | امتحانک 1 |
4 | تحویل تکلیف سری 2 | درس 3 | - | درس 3 | - |
5 | تحویل تکلیف سری 3 | درس 4 | - | درس 4 | امتحانک 2 |
6 | تحویل تکلیف سری 4 | درس 5 | - | درس 5 | - |
7 | تحویل تکلیف سری 5 | درس 6 | - | درس 6 | امتحانک 3 |
8 | تحویل تکلیف سری 6 | درس 7 | - | درس 7 | - |
9 | تحویل تکلیف سری 7 | درس 8 | - | درس 8 | امتحانک 4 |
10 | تحویل تکلیف سری 8 | درس 9 | - | درس 9 | - |
11 | تحویل تکلیف سری 9 | درس 10 | - | درس 10 | امتحانک 5 |
12 | تحویل تکلیف سری 10 | درس 11 | - | درس 11 | - |
13 | تحویل تکلیف سری 11 | - | - | - | امتحانک 6 |
14 | - | - | - | - | - |
15 | - | - | - | - | - |
16 | - | - | - | - | - |
6- سایر اطلاعات درس:
1-6- تکالیف:
کلیه تکالیف از طریق این سایت تعریف و تحویل گرفته می شود.
2-6- ویدیوهای درس:
کلیه فیلم های درس در انتهای هر فصل کتاب از طریق این آدرس در دسترس است.
3-6- مثالهای بیشتر برای تمرین:
1- تمرینات آخر فصل کتاب اصلی درس
2- تمرینات آخر فصل های کتاب دایتل
3- مجموعه سوالات موجود در سایت کویرا (برای سوالات سخت تر برنامه نویسی می توانید سوالات بخش مسابقه را حل کنید)