ضرورت گرایش - دانشکده علوم مهندسی esc
جزئیات خبر
هدر گرایش آموزش مهندسی
13 11 2019 23:10
کد خبر : 9821970
تعداد بازدید : 47
اشتراک گذاری
https://esc.ut.ac.ir/article/9821970
جزئیات خبر
آموزش مهندسی
26 02 2018 07:21
کد خبر : 9821942
تعداد بازدید : 36
مقدمه
معرفي كلي و تبيين برنامه درسي رشته مهندسي ورزش همانطور كه از عنوان آن مشخص است عبارت است از به كاربردن اصول مهندسي براي حل مسائل مرتبط با ورزش كه در سطوح مختلفي مانند ورزش قهرماني (در رشتههاي مختلف)، ورزش همگاني و سلامت، ورزش مدارس، ورزش سالمندان و ورزش خانگي مطرح ميباشد. به عنوان نمونه بسيار ساده، طراحي يك وسيله ورزشي علاوه بر آشنايي بر مباحث مهندسي مانند ديناميك، استاتيك، الكترونيك، برنامهنويسي، نيازمند به دانستن الزامات فيزيولوژي و آسيبشناسي بوده و همچنين پس از ساخت چنين دستگاهي بايد از اين ديدگاه تست وتأييد شود، يا طراحي و ساخت يك كفش يا توپ فوتبال استانداردعلاوه برنياز به آشنايي باعلم مكانيك و مواد، مطمئناً بدون دانستن اصول تخصصي تربيت بدني امكانپذيرنميباشد. دررشته مهندسي ورزش واژه مهندسي معني عامداشتهو طبق مصوبهوزارت علومنميتوان اين رشتهراذيل هيچ رشتهمهندسي ديگري دانست وبه صورت مستقل ميباشد چرا كهمجموعهازعلوممهندسي مختلف دراين حوزه درگيرميباشند كه ميتوان به مهندسي مكانيك، برق،كامپيوتر، مواد، عمران و شيمي اشاره نمود.
اهداف
كارشناسي ارشد مهندسي ورزش دورهاي مشتمل بر دروس نظري و پژوهشي در زمينه علوم مهندسي و علوم
ورزشي و تربيت بدني بوده و هدف آن تربيت متخصصاني است كه بتوانند از علوم مهندسي در كاربردهاي
ورزشي بهره برده و بتوانند كمبودهاي كشور را در اين زمينه جبران كنند.
با توجه به حوزه تخصصي اين رشته كه مهندسي و ورزش ميباشد، رشته مشابه با آن وجود ندارد و اين رشته
تفاوت زيادي با رشته مهندسي پزشكي داشته و مخاطب اين دو رشته و اهداف آنها با همديگر كاملا متفاوت
است. تمامي علوم مهندسي مانند مهندسي برق (طراحي سيستمهاي الكترونيكي تجهيزات، آناليزهاي سيگنالهاي
حياتي، پردازش داده و تصوير)، مهندسي مكانيك (آناليز استاتيكي و ديناميكي، طرحي مكانيكي تجهيزات)،
مهندسي كامپيوتر(گسترش نرمافزارهاي مرتبط، پردازش تصوير) ومهندسي مواد (ساخت ابزارومتالورژي ابزار)
در بخشهاي مختلف آن كاربرد داشته ونمي توان اين رشته را زيرمجموعه رشته خاص مهندسي در نظر گرفت.
همچنين اين رشته نميتواند زير مجموعه رشته تربيت بدني در گرايش بيومكانيك ورزشي باشد زيرا متخصصين
حيطه بيومكانيك ورزشي كهآشنايي كاملي باعوامل فيزيكي مرتبط باعملكردواجراي ورزشي وهمچنين انواع
روش هاي كاهش عوامل خطر بيومكانيكي حين اجراي مهارت هاي ورزشي دارند جهت انجام تحقيقاتي نظير
توسعه ابزارهاي ورزشي وتحليل هاي پيشرفته سيگنال هاي حياتي و ... نيازمند همكاري با مهندسين علوم مربوطه
هستند. اين خلا ميتواند با مهندسين ورزش كه در هر دو اين حيطه ها يعني هم علوم ورزشي و هم علوم مهندسي
تخصص هاي لازم را دارند برطرف گردد. با توجه به مطالب فوق، هدف نهايي اين رشته پر كردن خلا بين
مهندسي و ورزش، انجام پژوهش هاي كاربردي در ورزش و تربيت متخصصان در اين زمينه است.
اهميت و ضرورت
روش برخورد بينرشتهاي فرصت عبور از مرزهاي سنتي رشتههاي گوناگون دانش را با هدف رسيدن به نتيجه
مطلوب در يك رشته فراهم ساخته و با تلفيق دانش، روش و تجارب دو يا چند حوزه علمي و تخصصي براي
شناخت و حل يك مسئله پيچيده يا معضل اجتماعي چندوجهي موجب پيشرفتهاي وسيع شده است.
در سالهاي اخيربا گسترش تكنولوژي، ارتباط رشتههاي فني مهندسي با سايرعلومبيشتر شده كه باعث همافزايي
بين اين رشته و ساير رشتهها شده است. به عنوان نمونه ارتباط بين علم پزشكي و علم مهندسي منجر به رشته
تحصيلي مهندسي پزشكي و گسترش ابزارهاي مختلف براي خدمات بهتردر اين حوزه شده است كه بدون شك
وقوع اين اتفاق بدون همكاري متخصصان هردو زمينه امكانپذير نميباشد.
حوزههاي كاري و پژوهشي بسيار گستردهاي در ذيل رشته مهندسي ورزش وجود دارند كه در زير به تعدادي از
آنها اشاره ميشود:
- مدلسازي، شبيهسازي و آناليز حركات مختلف ورزشي
- به منظور بهبود عملكرد و نحوه اجراي تكنيك هاي ورزشي
- به منظور كاهش عوامل خطرزا و ريسك فاكتورهاي آسيبهاي اسكلتي عضلاني در حين ورزش
- مدلسازي و شبيهسازي در حوزهورزشهاي تيمي و آناليزهاي تاكتيكي
- طراحي سيستمهاي هوشمند با كاربرد در ورزش
- گسترش حسگرهاي مختلف به منظور اندازهگيري مربوط به فعاليت ورزشكاران
- پردازش تصاوير و دادههاي ورزشي و گسترش نرمافزارهاي مختلف در اين حوزه
- طراحي، ساخت و تست ابزارهاي مختلف ورزشي
- طراحي و گسترش نرمافزارهاي كاربردي در حوزه ورزش
- مباحث مربوط به بهينهسازي
- آناليزتأثيرپارامترهاي مختلف در موفقيت تيمهاي ورزشي
- طراحي و ساخت سازههاي مرتبط با ورزش
- تدوين استانداردهاي مختلف براي تجهيزات و ادوات ورزشي
- طراحي و ساخت انواع اورتزها، پروتزها و ابزارهاي كمكي در حيطه تربيت بدني و سلامت سالمندان و معلولين
مانند فيزيولوژي، حركتشناسي، آسيبشناسي، روانشناسي و بسياري از اصول ديگر مرتبط دارد كه انتظار
ميرود دانش آموخته اين رشته بتواند با كسب علوم در هردو حوزه اين توانمندي را كسب نمايند.
اشتراک گذاری
https://esc.ut.ac.ir/article/9821942